Kepala Lembu: Isu Toleransi

Agak mengejutkan melihat gelagat beberapa orang sahabat kita penduduk seksyen 23 Shah Alam semasa menghadiri dialog dengan Menteri Besar Selangor pagi semalam. Berlaku kekacauan dan maki memaki di antara segelintir penduduk dengan YB Menteri Besar dan wakil kerajaan negeri. Adakah mereka sengaja menimbulkan kekacauan?Sekali imbas mungkin juga.

Jika diamati peristiwa semalam kita dapat melihat umat Islam kita semakin kehilangan adab dan kesusilaan. Apatah lagi di bulan puasa ini. Toleransi amat dituntut dalam Islam. Di Malaysia semua agama mempunyai hak untuk beribadat dan mendirikan tempat ibadat masing-masing selagi mana ia di buat mengikut garis panduan yang ditetapkan.

Saya fikir relokasi sebuah kuil di seksyen 19 ke seksyen 23 adalah bagi mematuhi garis panduan yang ditetapkan . Dimana kuil mungkin hanya boleh dibina di tempat kaum India mencapai beberapa peratus dari populasi penduduk setempat dan di atas tanah yang diluluskan oleh kerajaan negeri.

Hasilnya kerajaan negeri telah membuat keputusan kuil itu sepatutnya dipindahkan ke seksyen 23. Tidak sepatutnya perkara ini ditimbulkan oleh penduduk melayu Islam di situ jika mereka memaham konsep tolerasi agama. Jika masyarakat Islam ingin membina masjid pun kita tidak mahu ada kaum kaum lain yang menghalang selagi mana ia mengikut garis panduan yang ditetapkan

Tidak perlulah kita memaki hamun dan membawa kepala lembu seperti yang berlaku kerana sudah semestinya akan menimbulkan perbalahan antara kaum. dan selayaknya tindakan seperti ini mendapat tindakan atau di ISA kan kerana sudah memenuhi suatu aspek dalam ISA iaitu tindakan yang boleh menggugat keharmonian kaum.

Dalam hal ini konsistensi tindakan oleh pihak berwajib amat dituntut, jika tiada sebarang tindakan tidak diambil kepada para demonstran kepala lembu di takuti selepas ini kaum india pula akan menghenyak al-quran dan pada masa itu kerajaan akan serba salah untuk mengambil tindakan. Tepuk dada tanya selera.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: