Wacana Segar Ekonomi

Semenjak dua menjak ini di mana-mana sahaja orang ramai berbicara tentang hal ehwal ekonomi. Baguslah sekali sekala minda kita terarah ke bidang ekonomi setelah sibuk memerah otak memikirkan hal ehwal politik yang serba mungkin. Kejatuhan sektor kewangan dunia amat parah sekarang ini terutama di Amerika dan beberapa buah kuasa besar seperti Britain. Ramai menganggap krisis kewangan ini didasari oleh kegagalan sistem kapitalisme yang disanjung barat. Pasaran bebas, kuasa pemodal, kebebasan individu, deregulalisasi, liberalisme adalah antara cogankata yang menjadi azimat para pemuka kapitalisme. Ini diulas oleh majalah the Economist minggu ini yang menyalahkan kapitalisme sebagai penyebab krisis kewangan terutama di artikel utamanya “Capitalism at Bay”.

Persoalannya adakah kita perlu kembali kepada prinsip-prinsip ekonomi sosialisme yakni regulasi, peranan kerajaan dalam mengawal dasar-dasar fiskal, dan kesamarataan pembahagian kekayaan negara kepada rakyat. Ini semua adalah persoalan-persoalan yang perlu dibedah oleh rakyat Malaysia terutama generasi muda. Generasi muda perlu faham asas ekonomi ini jika mahu lebih tahu mengapa krisis ini terjadi. Saya ingin melihat wacana ini segar di kalangan generasi muda. Bagaimanakah nanti prinsip sosialisme dan kapitalisme ini selaras dengan tuntutan Islam yang sentiasa menekankan perihal adil dan ihsan. Bagaimana pula dengan tuntutan mewujudkan ekonomi yang manusiawi yang bersifat menyeluruh,mengutamakan keseimbangan, dibimbing oleh prinsip akhlak dan semangat ihsan dalam menangani permasalahan manusia yang rencam sifatnya.

Generasi muda harus kehadapan dalam membedah topik-topik ini diharap suatu wacana segar ekonomi dapat digerakkan khusus oleh generasi muda untuk generasi muda supaya mereka cenderung berbahas isu-isu ekonomi pula.

1 Komen

  1. November 5, 2008 pada 11:14 pm

    empayar kekuatan ekonomi Amerika akan terhakis sedikit demi sedikit..kekuatan dunia Islam akan kembali muncul…

    mohd ezli 017-6543974 / http://www.ezli007.blogspot.com


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: