Harga Minyak Naik Lagi

Esok Kerajaan akan umumkan strategi untuk mengurangkan beban subsidi Kerajaan atas harga minyak. Yang paling nyata, mulai Ogos pengguna akan dibebankan dengan harga minyak yang lebih tinggi. Jika di amat-amati, kaedah yang paling mudah untuk Kerajaan mengurangkan bebanan subsidi ialah dengan meniadakan subsidi dan harga minyak berdasarkan kepada harga pasaran semasa. Jika sekarang dengan subsidi harga minyak lebih kurang RM1.92 seliter maka tanpa subsidi kita mungkin diminta untuk mengeluar RM2.50 bagi seliter minyak.

Dengan tiada tanda-tanda harga minyak akan menurun, malah dengar ceritanya harga minyak dunia akan terus naik hingga mencecah USD150 setong, maka untuk menghapuskan subsidi mungkin langkah yang kurang bijak.

Cara yang saya amati lebih praktikal dengan hanya menjual minyak bersubsidi kepada orang yang benar-benar layak sahaja, Untuk itu , kerjasama dengan Lembaga Hasil sangat penting bagi mengenal pasti mereka yang benar “layak”. Orang yang “layak” akan diberi rebat melalui taksiran cukai pendapatan nanti. Maka nanti kita mungkin dapat melihat borang cukai yang mempunyai kolum rebat untuk jualan minyak. Walauapa pun, dengan pengumuman esok, pengguna pasti akan membayar lebih dan jika cadangan di atas dilaksanakan maka pengguna akan membeli minyak dengan harga pasaran.

Kita tunggu dan lihat keputusan kerajaan esok, dan selepas pengumuman itu tak payahlah pulak  kita pandai-pandai untuk cadangkan kepada Kerajaan menggunakan keuntungan PETRONAS untuk subsidi minyak.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: