Dialektika Faham Sufisme dan Falsafah

 

Baru-baru ini saya ketemu seorang teman dari Singapura yang intelektual dan kawakan. Namanya Mohamed Imran, kuat pembacaannya dan mempunyai ijazah pertama di dalam bidang falsafah barat. Selepas tidak ketemu beberapa lama kami terus berhubung melalui teknologi “Facebook”. Kami terus berdialektika tentang falsafah dan isu-isu lain yang berkaitan. Sengaja saya turunkan dialektika saya dengan teman ini di dalam ruang ini untuk manfaat semua. Mudah-mudaham ada sedikit pengalaman dan pandangan hidup yang dapat kami kongsi.

MOHAMED IMRAN: 

Salam, Saudara Jamizal.

Nice meeting you that day at KLCC, walau seketika. I wish we had more time to sembang2.

Btw, I’ll be coming to KL again next weekend for DBP’s lecture by Dr. Chandra Muzaffar. Perhaps we can meet for coffee on Saturday night?

I’ve checked Fadl’s The Great Theft and could not locate the parts where you mentioned he identified the extreme forms of Sufism. (I found one reference in the early pages where he skimmed through the subject by saying he shall not delve into the Sufis and self-decribed secularists.) Will be grateful if you can share the page number. I pon memang tak setuju dengan beberapa kelompok Sufi di S’pore ni – tapi bukan atas dasar mereka menyimpang tetapi kerana pendirian mereka yang sempit dalam beberapa hal.

Saya juga kira pemikiran Ibn ‘Arabi, Rumi dan lain-lain harus dikaji dan diakur oleh kita sebagai sebahagian dari tradisi intelektual pemikiran Islam kita. Orientasi (baca: pluralisme) mereka memang luarbiasa dan mungkin juga bertentangan dengan pemahaman teologis kaum ortodoks. Saya sendiri, secara peribadi, tidak minat dengan metafisika ‘Arabi dan juga tidak ada selera untuk berbicara mengenai konsep-konsep wahdatul wujud dan sebagainya. Tapi, saya tidak menolak kemungkinan rangka pemikiran ‘Arabi boleh diterapkan dalam membentuk teologi plural yang benar-benar wujud dari tradisi Islam itu sendiri (dan bukan disumbat dari Barat atau dibuat-buat sewenang-wenang tanpa hujah kuat). Saya kira itulah persoalannya. Dapatkah kita memberi ruang bagi mereka yang memilih untuk mengikut paradigma pluralis ‘Arabi? Saya kira ya. Harus ada ruang kebebasan itu, walau kita sendiri mungkin tidak setuju dengan pendekatan ‘Arabi. Tapi jangan pula sampai menolak posisi penting ‘Arabi dalam tamadun perkembangan pemikiran Islam, apatah lagi menganggap dia sebagai terkeluar dari Islam! Bukankah itu membuat kita “berkata-kata atas nama Tuhan” seperti yang dikritik El Fadl?

Wallahu’alam.

AMAT-AMATI:

Terima kasih kerna sudi ketemu saya tempoh hari. Secara jujur saya katakan sudah lama saya tidak membicarakan muaduk berat seperti malam itu kerana maklumlah kerana tuntutan tugas korporat yang mencabar dan kadang -kala jika kita terlalu mengejar dan mabuk di dalamnya akan menyebabkan kita lupa akan perjuangan kita sebagai khalifah allah di muka bumi ini.

Antara lain perbincangan-perbincangan serius bagi mengenali pencipta al-khaliq kita, amal makruf nahi munkar dan keilmuwan. Saya kita perbincangan dan dialektika seperti ni boleh diteruskan lagi dengan rakan-rakan bukan sahaja antara Malaysia dan Singapura tetapi juga rakan-rakan Nusantara yang lain.

Saya mempercayai tentang kebebasan akal. Dan saya percaya saudara juga tentu arif bahawa pertembungan hati dan akal ialah pertembungan klasik semenjak antikuiti sehingga sekarang. Mereka saling bergasak dan bergaduh kadangkala hati yang menang dan kadang kala akal yang menang.

Di zaman edan sekarang ini akal sentiasa menang dan sudah tentu akan datang perlu pula kita berusaha supaya hati yang menang.
Saya terbuka dengan kebebesan akal dengan syarat kebebasan akal ini dipandu dengan wahyu dan teks dari Al-Khaliq. Interpretasinya ya bisa sahaja diperdebatkan.

Sebagai golongan muda yang faham saya yakin apa sahaja persepktif kita dalam isu atau sesuatu perkara perlu sahaja dilandaskan kefahaman itu bagi menyelesaikan permasalahan umat.

Mungkin kita boleh berbicara lagi selamat ketemu di kemudian hari.Kirim salam saya pada Alfian dan rakan-rakan Reading Group yang lain.

Jamizal
11.32 a.m.
PUTRAJAYA

YB Fong Po Kuan: Merajuk?

 

Ada sedikit perbezaan ahli politik ini dengan ahli politik yang saya lihat di Parlimen. Beliau muda dan hujahnya tajam dan berani. Sering diperlekeh oleh beberapa ahli Parlimen senja mungkin kerana beliau muda. Ingat lagi dengan isu “bocor”? Saudari Fong adalah ahli parlimen yang ditertawakan sebagai “bocor” oleh ahli Parlimen senja tersebut. Selama dua penggal beliau di Parlimen saya akui beliau ialah seorang ahli parlimen yang berwarna-warni kerana apa isu yang tidak disentuhnya. Isu hak asasi wanita, kebebasan berhimpun, rasuah dan integriti.

Beliau muda dan saya kira berpotensi jika disuburkan dan dibimbing. Oleh itu agak mengejutkan jika beliau tiba-tiba sahaja mengumumkan undur diri disaat DAP akan menharungi pilihanraya umum sekali lagi yang saya fikir kemungkinan pakatan parti “bukan kerajaan” mampu menambah kerusi walaupun tidak berjaya menafikan monopoli 2/3 BN.

Biasanya sidang akhbar untuk umumkan tidak dicalonkan untuk bertanding agak jarang sekali berlaku. Biasanya orang politik memanggil sidang akhbar jika ingin keluar parti. Tetapi kes Saudari Fong agak sedikit pelik kerana beliau tiba-tiba sahaja mengumumkan tidak mahu bertanding melalui sidang akhbar yang rata-rata semua orang politik faham apa implikasi sidang akhbar jika diadakan. Sidang akhbar oleh ahli politik parti bukan kerajaan biasanya cukup mudah dimanipulasikan.

Oleh itu sidang akhbar kali ini oleh beliau agak pelik. Adakah beliau sudah merajuk? Atau benarkah DAP menghadapi perpecahan di Perak atau kerana beliau sudah kahwin atau ada pita-pita tertentu yang akan didedahkan. Ini semua menimbulkan persoalan-persoalan mujarad di dalam kepala saya.

Walauapapun pun itulah lumrah politik. Ibarat seperti masuk lubang buaya. Samaada kita menjadi buaya atau dimakan buaya. Walauapapun perkembangan terbaru ini diharapkan tidak mengecewakan ahli politik muda kita yang lain untuk terus mencorakkan masyarakat! Saya teringat kata-kata Prof Dr Syed Hussain Al-Atas atas 5 individu yang mencorakkan masyarakat 5P: Prophet,Poet,Philosopher,Publicist dan Politician.

Jika ada ingin menyumbang kepada masyarakat pilihlah salah satu dari di atas kecuali Prophet jika anda tidak mahu dituduh sebagai Ayah Pin.