Hari ini 16 Februari

 

Apa ada pada 16 Februari? Hari ini genaplah pengembaraan hidup aku selama 30tahun. Pengembaraan intelektual baru bermula, selepas agenda lima tahun dari 25-30 tahun, azam aku adalah untuk cuba menumpu pembacaan ku pada sejarah dunia.Akhirnya terserlah azam aku tidak sia-sia aku sudah mula memahami sejarah terutama falsafahnya. Walaupun lagi banyak aku meneluku lagi banyak yang ku belum tahu.

Pengembaraan intelektual aku akan diteruskan untuk 1000 hari yang akan datang(5 tahun) untuk mengkaji falsafah yang menjadi minat ku semenjak di bangku sekolah. Sebagai permulaan buat pertama kalinya aku menghabis RM77.60 untuk mendapatkan sebuah buku falsafah sufisme yang ditulis oleh Schuon iaitu Sufism: Veil and Quintessence . Beliau menjadi “guru” kepada Syed Hussain Nasr yang menetap di Amerika dan dilahirkan di Iran. Pemuka utama dalam pemikiran falsafah perenialisme. Diikuti oleh beberapa pemikir lain seperti Martin Ling dan Coomaramasamy dari India. Mereka ini ialah pengkagum Schoun seorang ahli falsafah Perancis yang berguru dengan Rene Guenon.

Pada hari lahir ku hari ini, isteri tersayang pagi ini melengkapkan premis kehidupan saya bagi 5 tahun akan datang dengan menghadiahkan sebuah buku elementary falsafah bertajuk “The Story of Philosophy: A concise intriduction to the world’s greates thinkers and their ideas” buku ini karya Bryan Magee dengan harganya RM101.

Dalam buku ini isteriku mencatatkan “Love your Brain” satu catatan falsafah yang aku kira isteriku mula sudah menunjukkan minatnya dan bakatnya. Bagiku Love your Brain mungkin membawa  kepada pemahaman rasionalisme dan emprisme seperti yang dipelopori oleh Immanuel Kant ahli falsafah Jerman yang terkenal pada zaman abad ke 16. Beliau di Malaysia menjadi kegilaan beberapa orang anak muda kita di Telawi, Bangsar.

Hari lahir aku 16 Februari ini akan diisi dengan keilmuwan. Tengahari nanti aku akan menghadiri sebuah seminar oleh Dr, Chandra yang akan membicarakan isu-isu intelektual dan petang ini aku akan bersama seorang sahabat dari Singapura untuk meneruskan perdebatan kami tentang faham perenial dan tertumpu kepada pemikiran Ibn Arabi. Untuk pengetahuan sahabat aku ini ijazah pertamanya ialah falsafah barat.

Begitulah kehidupan aku di hari lahir aku. Aku hendak mulakan agenda 5 tahun ini dengan keilmuwan. Mudah-mudahan Allah memberikan aku kefahaman seperti Allah kurniakan faham para nabi-nabi.

Terima kasih kepada semua,  keluarga ayah dan mak yang memberikan sokongan sehingga dapat aku berada seperti mana aku pada hari ini.Tanpa kebijaksanaan dan falsafah mereka mungkin aku tidak mengecapi nikmat kehidupan yang Allah kurniakan sekarang ini. Kepada isteri yang sentiasa memberi sokongan adik-adik aku yang memberi inspirasi. Para sahabat dan rakan-rakan susah senang dan kawan dengar aku yang setia di Cheras dan seluruh guru-guru ku yang membimbing aku membawa obor supaya aku tidak kegelapan.

Dan seluruh rakyat Malaysia yang ku pernah temui dan berdialektika anda semua memang hebat!

Tinggalkan Jawapan

