Perpecahan Umat Islam

 Go to fullsize image

Diakhir zaman nanti umatku akan berpecah menjadi 73 golongan dan satu golongan sahaja yang benar” petikan hadis dari Rasullulah S.A.W secara jelas memberitahu umat akhir zaman ini bahawa perpecahan tidak dapat dielakkan. Keadaan yang mencabar mutakhir ini menuntut supaya umat Islam mengurus perpecahan dalaman ini jangan sampai memberikan cerminan buruk Islam kepada orang bukan Islam.  Pernah suatu ketika dahulu kita dihadapkan dengan persoalan-persoalan filasuf yang berat untuk dihadamkan terutama oleh umat Islam sendiri apatah lagi orang bukan Islam. Persoalan nazrah Islam terhadap undang-undang dan moral, demokrasi, hak asasi manusia, hubungan dengan orang bukan Islam, jihad dan terrorisme ialah antara butir-butir persoalan yang menghambat umat Islam untuk menghuraikannya oleh para cerdik pandai dan cendekiawan Islam. Persoalan-persoalan ini jika tidak dipecah dan dicanai maka ianya akan menjadi kayu ukuran tentang relevannya Islam dengan dunia sekarang. Jika adapun cendekiawan Islam yang cuba menggugah untuk menghuraikan persoalan tersebut maka akan ada pula kumpulan lain yang tidak senada dan sependapat dan mencemuh pihak yang satu lagi. 

Tiadanya wehdatul fikr inilah yang memberikan cerminan buruk orang bukan Islam terhadap Islam. Saya rasa perlu kita bersatu hati dalam perkara perkara yang saya nyatakan di atas. Jgn ada pula kelompok salafi mengatakan apa yang diamalkan haram, dan ada umat Islam yang mengatakan salafi sesat dan memecahbelahkan umat. Perkara-perkara ranting jgn diperbesarkan kerna masih banyak lagi persoalan besar yang harus umat Islam selesaikan.

Jika persoalan di atas kita masih buntu dan tidak dapat dipecahkan maka percayalah wajah buruk Umat Islam akan sentiasa berkekalan. Mari bersatu hati dan menyatukan pemikiran dan usaha bagi memberikan imej Islam yang cerlang. 

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: