RIGHTS ENTERPRISE

 Go to fullsize image

Semalam sehari suntuk saya menghabiskan masa dengan seorang teman lama, seorang peguam hak asasi manusia. Kami lepak-lepak di Amcorp Mall dan biasalah mamat ini ulat buku dan baru sahaja pulang dari Washington menghabiskan fellowship Humphrey juga di dalam bidang hak asasi.

Pendek kata kami banyak bermuzakarah tentang teori-teori kenegaraan dan bagaimana sepatutnya kebebasan asasi di perlindung dan dipromosikan tanpa menjejaskan keharmonian dan keselamatan negara. Isu-isu berikut kami bincang dan pecah kepala untuk mendapatkan kesimpulannya:

1) Adakah hak kebebasan mutlak? (abosute freedom)

2) Bagaimana mengimbangkan antara hak asasi dan keselamatan negara.

3) Konsep “minimal state”.

4) Kebebasan sebagai agen pembangunan.

Perkara keempat ialah perkara paling filsafat sekali yang saya masih buntu. Teman saya itu terus memberikan buku karya pemenang hadiah nobel Amartya Sen “Freedom as Development” untuk saya hadam.

Kami bersetuju untuk menyampaikan tentang peri pentingnya kebebasan asasi manusia dalam menuju pembangunan yang mapan , menolak tirani pemerintah yang menekan rakyat.

Maka , petang itu lahirkah RIGHT enterprise yang menjadi wadah kepada matlamat tersebut. Saya telah dilantik menjadi fellownya. Untuk tahun dengan lebih lanjut sila layari www.rightsenterprise.com.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: