Berkomuter ke Serendah

Hari ini dalam sejarah apabila buat pertama kali saya , saya mencuba pengangkutan rakyat yang disediakan oleh kerajaan dari KL Sentral ke Serendah. Antara janji kerajaan hari itu semasa mengkaji semula harga subsidi minyak ialah memperbaiki pengangkutan awam untuk rakyat terbanyak bukan untuk rakyat elit. Saya alhamdulillah berkesempatan menggunakan salah satu kemudahan rakyat ini dari KL hinggalah ke Serendah. Jika dulu perkhidmatan komuter ini perhentian akhirnya adalah ke Rawang sahaja tetapi baru-baru ini oerkhidmatan dilanjutkan hingga ke Serendah. Mungkin sudah ramai rakyat yang bekerja di Kuala Lumpur yang kini menetap dari Rawang hingga ke Batang Kali , Serendah dan Rasa, memandangkan kos kehidupan yang semakin meningkat maka pinggiran KL seperi di Rawang dan Serendah adalah tempat ideal untuk menetap jika bekerja di KL. Harga rumah yang masih munasabah sudah tentu faktor utama ada daripada dahulu penduduk KL membeli sebuah teratak sederhana di Rawang atau Serendah dan sanggup berulang alik dari KL ke Serendah atau Rawang.

Nak tahu perasaan saya, amat memenatkan kerana kenderaan sentiasa padat dengan penumpang saya terpaksa berdiri hanpir tiga suku perjalanan dan yang paling terkejut terpaksa bertukar tren unuk ke serendah dan tunggu 15 minit lagi! sungguh memnatkan kesihan rakyat!

Mungkin duit sunbsidi minyak boleh digunakan untuk memperbaiki taraf kenderaan ini saya fikir…

Tinggalkan Jawapan

