ISA: Apa Kata Anda

 

Mutakhir ini banyak pihak membicarakan penggunaan ISA keatas 5 orang pemimpin HINDRAF termasuk mereka yang menjadi pengamal undang. Perlu diingat di dunia ini hanya ada dua buah negara yang masih “menyimpan ISA” sebagai undang penahanan tanpa bicara iaitu Malaysia dan Singapura. India pada hemat saya juga mempunyai undang-undang mirip ISA tetapi sudah dihapuskan tidak silap saya 2 atau 3 tahun lepas.

Amerika yang kononnya di dakwa oleh Malaysia mempunyai undang-undang mirip ISA iaitu Patriot Act sebenarnya tidak benar! Walaupun Patriot Act ialah juga undang-undang penahanan tanpa bicara tetapi skop aplikasinya ialah pada “immigrants” orang luar dari Amerika. Ia bukan bertujuan untuk menahan “citizen” rakyat Amerika sendiri.

Perlu kita ada perspektif yang betul kerana ISA di Malaysia adalah skop dan applikasinya pada “any person” iaitu sesiapa sahaja yang dirasakan melakukan perkara-perkara yang “prejudicial to the security of the country”.

Memanglah saya tiada masalah untuk tidak menyokong kerajaan untuk menahan 5 pemimpin HINDRAF ini kerana pada hemat saya tindak tanduk mereka memanglah agak keterlaluan terutama apabila mengatakan Malaysia mengamalkan “ethnic cleansing” terhadap orang India di Malaysia. Sepatutnya kemarahan mereka ditujukan kepada Emperor orang INdia sendiri iatu Samy Vellu yang gagal menaiktarafkan kehidupan mereka. Minta Samy Vellu undur! JIka mereka menuntut Samy Vellu Undur! saya yakin Keraajan tidak meng ISAkan mereka malah akan tersensum sinis kerana Kerajaan boleh meminta Samy Vellu menyelesaikan perkara ini sendiri kerana isu ini melibatkan kaum-kaumnya.

Dari dulu lagi saya tidak minta ISA ini dihapuskan kerana sebagai sebuah negara berbilang kaum , agama , bangsa keadaan di Malaysia sangat “fragile” dan rakyatnya rata-rata masih belum matang untuk berbicara tentang perkara-perkara sensitif dengan terbuka. Walaupn begitu masih ada beberapa peruntukan di dalam ISA yang boleh diperbaiki dalammemnuhi tuntutan hak asasi manusia.

Saya masih berpegang dengan prinsip ini bahawa ISA masih perlu dikekalkan dengan sedikit modifikasi.!

Ingin tahu tentang Patriot Act klik disini http://en.wikipedia.org/wiki/USA_PATRIOT_Act

Juga ada saya singkap juga apa kata Dr Rais Yatim tentang ISA yang saya kira cukup baik untuk ditatapi. Sila lihat artikel tersebut di heading atas sekali di bawah tajuk blog ini.

Tinggalkan Jawapan

