Juara Lagu, Tuhan Manusia dan Piala Sumbangsih

Juara Lagu

Malam ini Juara Lagu kategori Balada telah dipertandingkan. 10 lagu telah dipertandingkan dan juri mungkin sukar untuk memilih lagu-lagu yang akan layak ke juara lagu nanti. Faizal Tahir dua buah lagunya termasuk MahaKarya Cinta berjaya ke pertandingan Akhir. Dari awal saya menjangka sekurang-kurangnya satu lagu Faizal Tahir akan berjaya. Jika tak silap saya Faizal Tahir dulu adalah penyanyi Mirwarna dengan lagi nasyidnya. Jika tak silap saya lagi kumpulan Mirwarna adalah terdiri pada asalnya daripada para pelajar Maahad Hamidiah Kajang yang berjinak-jinak dengan nasyid secara kecil kecilan di kanalangan pendengar sekolah menengah agama sehinggalah ke peringkat mainstream.

Agak menghairankan Faizal yang dulu berimej islami kerana lagu nasyidnya sudah beruba wajah kepada gaya sedikit rockers dan liberal fesyen. Teringat saya suatu waktu dahulu Yassin Sulaiman yang bermula dengan nasyid tiba-tiba sahaja membebaskan diri dengan kerangka nasyidnya dan mula berubah imej apabila ke perinngkat mainstream.

Jati Diri adalah nilai utama yang ingin saya ketengahkan disini. Mungkin dulu mereka berdua menyanyi nasyid kerana mereka masih remaja belia dan tertakluk kepada disiplin sekolah maka nasyid adalah pilihan mereka walaupun mungkin saya fikir itu bukan lah genre musik yang dekat di hati mereka tetapi lebih kepada batu loncatan semata-mata. Benarlah sangkaan saya bahawa mereka lebih terpikat dengan genre musik moden dan appealing kepada pendengar remaja dan muda untuk mereka lebih pergi jauh di dalam dunia glamor ini.

Pakaian dan imej islamik mereka dahulu tidak kekal lama memandangkan dunia sekarang ini bersikap pereneial dan berubah-ubah, tidak tetap dan tidak statik. Kebenaran itu adalah suatu yang subjektif. Rupa paras , imej luaran tidak menggambar hati. Puas aku termangu, mungkin ini yang dikatakan kebenaran yang perenial…

Tuhan Manusia

Tuhan Manusia lagi…maaf saya perlu repons disini kerana saudara Faisal di dalam blognya www.tehranifaisal.blogspot.com telah bersetuju untuk tidak bersetuju dengan saya bahawa karya terbaru beliau Tuhan Manusia adalah mirip gaya penyampaian Sophie’s World. Sebagai penjelasan sdr Faisal saya melihat Tuhan Manusia dari perspektif bahawa falsafah-falsafah berat disampaikan dalam bentuk naratif yang menarik untuk mengikat khalayak supaya lebinh mengulati idea-idea besar. Bagi saya Tuhan manusia adalah seperi Sophie’s World kerana berjaya membawa idea-idea HOCKS ini ke daerah massa. Maaf HOCKS ialah Higher Order Structure Knowledge.

Piala Sumbangsih

Saya menyokong Kedah dan masih berdebar-debar kerana perlawanan impasse dan di bawa ke sepakan penalti..sekarang in Sabri Abu mengambil tendangan ..ooh beliu gagal ! Giliran Perlis mengambil sepakan penalti masuk bermakna Perlis menang……ooooh bola diselamatkan …perlis gagal , peluang kembali kepada Kedah..ya allah please Kedah…….ya berjaya kedudukan terbuka semula selepas lima penyudah.

Sekarang sudden death tendangan kalah mati…Perlis mengambil tendangan…………ditampan penjaga gol Kedah…Yah ! Perlis tertekan, Shazwan Muda gagal…Sekarang giliran Kedah masuk kemenangan kepada negeri ku ye!

AKHIRNYA…alamak gagal lagi Kedah.. kembali terbuka luas (adakah mereka gugup!),kembali Perlis…Ridhuan Osman mengambil tendangan Berjaya dari Ridhuan..OH God tekanan kepada KEDAH…gagal aku bersedih Perlis menang..aku masuk tidur dengan perasaan keciwa.

4 Komen

  1. Zul said,

    November 19, 2007 pada 9:56 am

    Adakah imej baru Faizal itu boleh dikatakan hilang jati diri?
    Apakah pakaian yang dikira Islamik?
    Islamikkah pakaian penyanyi nasyid di Malaysia dibandingkan dengan saudara Jamizal yg memakai tali leher segak bergaya ke pejabat?
    En Jatt,kamu betul-betul macam pengulas bola!

  2. Zul said,

    November 19, 2007 pada 9:56 am

    Enche Jatt,
    Bila mahu sambung kembara agung kamu tu?

  3. kukupuindah said,

    November 19, 2007 pada 11:37 am

    bila diisytiharkan sebagai salah seorang pemenang kategori balada tu, memang kelihatan tak islamiknya – termasuk pakaian dan isyarat tangannya. tahniah faizal!

  4. November 19, 2007 pada 8:28 pm

    Dear Kuku Pindah,

    Yah you are rite , i remember he made certain sign using his hand when he was announced as a winner, and on top of that he skidded on the stage confidently whilst waving his hand to the audience…emm quite a suprise dulu kan sopan je.


Tinggalkan Jawapan

